29. kesäkuuta 2017

24 tuntia tukholmassa homeawayn kanssa

Mitä luulette että vastasin, kun mulle tarjoutui viime viikolla mahdollisuus lähteä yhden yön pressimatkalle Tukholmaan, viime syksyn kotikaupunkiini, johon oon ikävöinyt välillä niin että sattuu? Kyllä, tietty. Tai no, myöntävä vastaus ei tullut aivan niin suorilta, ensin piti hommata vapaata päivätöistä, mutta kun pomonikin ihmetteli miksi en lähtisi, oli päätös päivänselvä. Nappasin Essin mukaani matkaseuraksi ja hypättiin koneeseen.

Jos jo pelkkä ajatus Tukholmaan paluusta sai aikaan nostalgisia tunteita, niin eivät ne ainakaan helpottaneet, kun laskeuduttiin Arlandalle. Kyseisellä kentällä kun tuli viime syksynä juostua ihan muutaman kerran pitkin terminaaleja, kun olin lähdössä milloin millekin seikkailulle. Ja parasta tässä reissussa olikin, että nyt sain viettää koko päivän nostalgiapäissäni kyseisellä kentällä! Essi joutuikin siis kuuntelemaan kokonaisen päivän mun tunteidentäyteisiä tarinoita siitä, kuinka lähdin ylläritreffeille Osloon tietyltä portilta, tai miten meinasin myöhästyä lennoltani ollessani väärällä portilla.

Syy miksi olimme tulleet viettämään päivää Arlandan kentälle, ei kuitenkaan suinkaan ollut mun nostalgiahuurut, vaan Homeawayn järjestämä pressimatka, jolla pääsimme tutustumaan paremmin Arlandan lentokenttään ja sen toimintoihin, sekä Homeawayn uuteen jännittävään lennonjohtotorniin kalustettuun asuntoon!

Homeaway on yritys, jonka kautta voit vuokrata vapaa-ajan asuntoja ja huoneistoja yli 190 maassa ympäri maailman. Majoituksen varaaminen tapahtuu kätevästi syöttämällä vain oikeat päivämäärät, haluttu sijainti ja yöpyvien henkilöiden lukumäärä sivuille. Kaikkein parasta tällaisissa majoitusvaihtoehdoissa on se, että ne tulee yleensä huomattavasti edullisemmaksi, kuin varsinaisen hotellin varaaminen. Mulla on itse asiassa myös henkilökohtaisesti kokemusta loma-asunnon varaamisesta Homeawaylta, kun muutamia vuosia sitten varattiin sitä kautta meille villa Sisiliasta. Kaikki toimi silloin erinomaisesti ja  meidän isäntäpariskunta oli todella sympaattinen. Voin siis suositella Homeawayta oikein lämpimästi!

Tällä kertaa pääsimme kuitenkin villan sijaan tutustumaan täysin uuteen ja erilaiseen konseptiin yöpyä lennonjohtotornissa. Homeaway on yhdessä Swedavian kanssa sisustanut vanhaan lennonjohtotorniin studioasunnon, johon pohjoismaalaisilla matkustajalla on nyt mahdollisuus päästä yöpymään tämän kisan kautta. Kilpailun voittajaa odottaa meno- ja paluulennot, illallinen Pontus in the Air -ravintolassa, kurkistus lentokentän kulisseihin ja yhden yön majoitus lennonjohtotornissa sekä tämän jälkeen kolmen yön majoitus valitussa kaupungissa (Tukholma, Oslo, Kööpenhamina tai Helsinki). Kyseessä on aikamoinen special case, koska kyseisestä lennonjohtotornista ei voi varata majapaikkaa edes Homeawayn kautta, vaan ainoa keino päästä sinne on kyseinen kilpailu. Ainakin mun mielestä lentokentillä on aina ihan omanlaisensa, ainutlaatuinen tunnelma, joten mielelläni heräisin tuijotellen kiitoradalla rullaavia jylhiä jättiläisiä. Torniin ei muuten kuulunut lainkaan melua lentokoneista, joten herkkäunisimmatkin voivat huoletta osallistua kilpailuun! ;)

Sen lisäksi, että pääsimme tutustumaan ainutlaatuiseen studioasuntoon, meidän päivä oli täynnä vaikka mitä muutakin jännää. Saatiin kurkistaa asunnoksi muutetun entisen lennonjohtotornin lisäksi tuplasti korkeampaan, nykyiseen lennonjohtotorniin, vierailla suuressa lentokonehallissa, kokea hetki julkkisten elämää VIP-loungeissa (käytiin muun muassa The Royal Loungessa, jossa Ruotsin kuninkaalliset yleensä odottavat lentojaan) ja syödä kolmen ruokalajin illallinen Pontus in the Air -ravintolassa.

Vaikka päivä oli mielenkiintoinen ja täynnä toinen toistaan mielenkiintoisempia ohjelmanumeroita, pakko sanoa, että sen parasta antia oli jälleen kerran ihmiset. Samaan porukkaan meidän kanssa sattui ihan huikeita bloggaajia, toimittajia ja PR-tyyppejä eri puolilta Eurooppaa ja meillä oli niin hauskaa, että lähdettiin vielä jatkamaan iltaa Tukholman keskustaan.

Jos mulla meinasi tulla itku jo Arlandalla, niin taksissa matkalla keskustaan mun ääni pihisi liikutuksesta siihen malliin, että taksikuski kysyi, onko mulla kaikki ihan okei. Essi joutui vastaamaan, ettei tyypin tarvii pelästyä jos alan itkemään, kyse on vaan onnenkyyneleistä. Olisin halunnut pomppia tasajalkaa kun astuttiin ulos taksista Östermalmilla, mutta niin kuin joskus kerroin, sisäänpääsypolitiikka Tukholman baareihin on hieman mielenkiintoinen, joten katsoin viisaammaksi pysyä vain ice coolina. Päädyttiin lopulta Nosh & Chowiin, jota en koskaan kerennyt tyyppaamaan Tukholmassa asuessani. Onneksi otettiin vahinko takaisin nyt, koska paikka oli ihan mieletön!

Kun hieman venähtäneen illan päätteeksi päästiin vihdoin painamaan Essin kanssa rättiväsyneinä päät  tyynyyn Homeaway-asunnollamme, mietittiin molemmat, että onneksi jälleen kerran vaan sanottiin yes ja lähdettiin väsymyksestä huolimatta kohti uusia kokemuksia, sen verran hauska ilta meillä oli.

Seuraavana aamuna käytiin vielä aamupalalla mun vanhassa suosikissa STHLM Brunch Clubissa, nähtiin meidän yhteistä kaveria ja kierreltiin hieman vintageliikkeitä, ennen kuin meidän olikin jo aika suunnata takaisin Arlandalle ja kohti kotia. Aika uskomattomat 24 tuntia Tukholmassa. Kiitos Homeaway!